Figen Ayan – Galataport İstanbul Liman İşletme Genel Müdür Yardımcısı
Figen Ayan – Galataport İstanbul Liman İşletme Genel Müdür Yardımcısı
Galataport ile şehrin tarihi limanının dünya standartlarında bir kruvaziyer limanına dönüşme serüvenden bahsedebilir misiniz?
Yaşamın her alanına dokunan bir dünya projesi olan Galataport İstanbul’un temelleri Şubat 2014’te atıldı. Şehrin tarihi limanı, Galataport İstanbul projesiyle dünya standartlarında bir kruvaziyer limanına ve yeni bir destinasyona dönüştü. Projenin en önemli katkılarından biri de dünyada ilk kez hayata geçirilen ve özel bir kapak sistemi ile yerin altında kurgulanan terminal sayesinde 19.yy’dan bu yana halkın erişimine kapalı olan bu sahil şeridinin halkın erişimine açılması oldu.
Bize Galataport İstanbul’un Türkiye’de turizm ve ekonomiye katkısından bahsedebilir misiniz?
Karaköy’ün devamı niteliğinde organik bir mahalle olarak hayata geçen Galataport İstanbul, mikro hedefte Karaköy’e ve Beyoğlu’na, makro hedefte ise ülke turizmine, tanıtımına ve ekonomisine önemli ölçüde katkı sağlayacak.
29.000 m2’ye yayılan Galataport İstanbul Kruvaziyer Terminali ile, limanda gemi olmadığı zamanlarda gümrüklü alanı ve güvenlik (ISPS) alanını ayıran özel kapak sistemi sayesinde, geçici gümrüklü saha yaratılıyor ve sahil şeridi erişime açık kalmaya devam ediyor. Liman, aynı anda 3 gemi yanaşabilecek ve günlük 15 bin yolcuyu ağırlayabilecek kapasiteye sahip. Mürettebat dahil 8 bini aşkın yolcu taşıyan Oasis Klas gibi dünyanın en büyük gemilerini de ağırlayabilecek bir altyapıyı barındırıyor.
Galataport İstanbul’un kruvaziyer limanı İstanbul’un yanı sıra Türkiye’deki diğer turizm çekim noktaları için de önemli bir ekonomik katkı sağlıyor.
Galataport İstanbul’a yılda mürettebat dahil 1,5 milyon kruvaziyer yolcusu gelmesini bekliyoruz. Turizm Bakanlığı verilerine göre Türkiye’ye gelen bir turist ortalama 62 dolar harcıyor. Galataport İstanbul’a gelecek kruvaziyer yolcusu turistin ortalama harcamasının 400-600 Euro arasında olacağı tahmin ediliyor.
Kruvaziyer gemilerinin alışveriş listeleri ile ilgili de bir bilgi vermek isterim; bu gemilerin bir haftalık alışveriş listesinde 48.000 yumurta, 9.000 kg kırmızı et, 7.500 kg patates gibi ciddi miktarda ürünler bulunuyor.
Galataport İstanbul’un marka değeri açısından da İstanbul’un turizm ve ekonomisine büyük katkısı olacağını öngörüyoruz. Burada kaliteli vakit geçiren her turist, ülkesine döndüğünde 4 kişiye Türkiye ziyaretinden söz etse, her sezon milyonlarca insana erişmiş oluruz.
2022 yılında Galataport açısından beklentileriniz neler? Bu sene Galataport’a kaç gemi yanaşması bekleniyor?
Galataport İstanbul olarak, 2021 yılı ekim ayından itibaren 10 kruvaziyer gemisine ve 7 bin kruvaziyer yolcusuna ev sahipliği yaptık. 2022 yılının sonuna kadar 250 gemiyi ağırlamayı hedefliyoruz. Bir 'ana liman' olarak konumlanan Galataport İstanbul, Akdeniz çanağından Karadeniz'e kadar geniş bir coğrafyada da kruvaziyer turizmine hareketlilik getirecek. Gelecek gemiler ve turistlerin hem İstanbul hem ülke ekonomisine yüksek katkı sağlayacağını öngörüyoruz.
Figen Ayan, 145 limanı temsil eden MedCruise Birliğinin ilk Türk Başkanı
145 limanı temsil eden bir birliğin başında ilk defa bir Türk, üstelik pozitif ayrımcılık yapmak gerekirse, bir kadın geçti. MedCruise tarihindeki ilk Türk başkan olma yolunda size bu başarıyı getiren güç neydi?
Türk medeniyetine baktığımızda bu coğrafya üzerinde kadınlara her daim güç verildiğini görüyoruz. Örneğin; Türk kadınlarının, İngiliz kadınlarından daha önce seçim hakkı olması, ilk Türk kadın pilotumuz Bedriye Tahir Gökmen’in 1937 yılında, Fransız pilot Raymonde Laroche’tan birkaç yıl sonra bayrağımızı göklerde havalandırması… Bu örnekler Türk kadınına verilen güce birer örnektir.
Erkeklerin önde olduğu, egemen oldukları denizcilik sektöründe her zaman kucaklayıcı bir şekilde karşılandım. Denizcilik sektöründe cinsiyet ayırt etmeksizin her zaman beni öteye taşıyacak destekler gördüm. Kuşkusuz bu destekler, yeni ve büyük ufuklara açılmamı sağladı.
Kariyerimde ilerlememe yardımcı olan diğer etmenler hiç kuşkusuz ailem ve ülkem. Onlardan öğrendiğim kucaklayıcı felsefeyi, iş birlikçi ve samimi yaklaşımları çalışmalarıma dahil ederek kariyerimde ilerlediğimi belirtmek isterim.
2024’e kadar bu büyük yapılanmanın en güçlü temsilcisisiniz. Bize başkanlık döneminiz için belirlediğiniz öncelikli hedeflerinizden ve bugün bu hedeflerin neresinde olduğunuzdan bahsedebilir misiniz?
Birliğin başkanı olarak sürdürülebilirliği teşvik etmek, destinasyonları geliştirmek ve dernek ağını büyütmek istiyorum. MedCruise Birliği’ne seçildiğim günden itibaren destansı bir dönem yaratmak istediğimi sektöre açıklayarak, hedeflerimin daha iddialı olduğunu da aktardım. Bu hedeflerin gerçekleşmesi için "sorunlar" kelimesini sevmediğimi onun yerine "çözümlere odaklanmayı" tercih ettiğimi paylaşabilirim.
“MedCruise4ourPlanet” hashtag’ını kapsayan ve ilham veren kelimeden yola çıkarak, holistik sürdürülebilirlik yaklaşımı bizim çalışmalarımızın bel kemiğini oluşturuyor.
MedCruise Birliği yönetim kurulu üyelerinin görevlerinden ikisi tamamen sürdürülebilirlikle ilgili olup daha kapsayıcı, daha insani ve güçlü bir ekolojik bilinçle şekillendirildi. "Ekosistem ve Sürdürülebilirlik" görevi, limanın komşu canlıları ve çevre ile ilgili çalışmaları içerirken "Teknik Çevresel Çözümler" görevi ise daha temiz yakıt ikmali, atık azaltma, karbondan arındırma, deniz ekosistemi yönetimi ve limanların altyapı olarak hazır olmasını kapsıyor.
MedCruise başkanı olarak Türkiye’de kruvaziyer sektörü için özel stratejileriniz var mı?
“Çeşitliliğimiz, Gücümüz” sloganı ile, AB üyesi olup olmadığına bakmaksızın tüm kruvaziyer limanlarının kendi profiline, kriterine bağlı olarak 2050 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşmak için rolüm olması gerektiğine inanıyorum. İçinde yaşadığımız dünyamızı belirtmiş olduğum bu hedef ile daha temiz ve yaşanılır kılabiliriz.
Bireysel cruise deneyiminden söz etmek gerekirse siz daha önce hiç cruise turu yaptınız mı?
Evet 2017 yılında büyük bir zevkle ailemizin müthiş kadınlarını bir araya getirerek bir kruvaziyer yolculuğu düzenledim. Annem, şimdi rahmetli olan teyzem, ablam ve kuzenim ile Yunan Adalarını kapsayan beş günlük bir cruise turu yaptık. Hafızalarımızda güzel bir anı olarak kaldı. Bu kadar çok destinasyonu bu kadar kısa sürede ve bu kadar konforlu şekilde tamamlayamazdık. Celestyal Cruises ve KaravanMar Şirketine tüm desteklerinden ötürü buradan tekrar teşekkür etmek isterim.
Bize seyahatinize dair özel ve sizde yeri olan bir anınızdan bahsedebilir misiniz?
Amazonlar! Ağaçların gücüne ve görkemine şahit olduğum ender yerlerden biri. Bedenim büyüklüğünde ağaçların köklerinin topraktan fırlayıp, ağaçların dallarına sarmaşık gibi sarılmasını görmek büyüleyiciydi.
Mümkün olursa gitmeyi çok istediğiniz bir destinasyon var mı?
Peru’ya gidip Machu Picchu’yu görmek isterim. Machu Picchu, fiziksel sınırlarınızı zorlayan bir yer olmakla birlikte hafızalarınıza kazınacak görsel bir şölen oluşturuyor. Bende merak uyandırdığı için Fyord’lar da çok görmek istediğim bir bölge.